De gemeente Zeist en welzijnsorganisatie MeanderOmnium vinden het belangrijk dat het goed gaat met alle inwoners. Daarom bezoeken we mensen boven de 75 jaar thuis. Om te vragen: 'Hoe gaat het met u? Waaraan heeft u behoefte? Waarvan wordt u gelukkig?' De vrijwilligers die langskomen voeren open gesprekken en zoeken niet meteen naar oplossingen. Soms is het delen van gedachten en gevoelens al voldoende. 'We merken vaak dat het gesprek mensen aanzet tot denken,' vertelt sociaal werker Carolien Satink.
Huisbezoek met impact
Het bezoek is eenmalig, maar kan opgevolgd worden met een activiteit bezoeken. 'We kijken wat mogelijk is. Bij mobiliteitsproblemen zoeken we samen naar oplossingen.' De waarde van deze gesprekken is onschatbaar. 'Ik ga weer aan mezelf werken, dat heeft u bereikt,' zegt een 90-jarige dame. Een andere dame vond het lastig alleen naar de koffie-inloop te gaan. Na een uitnodiging bij het huisbezoek werd die drempel lager.
De huisbezoekers zijn goed bekend in uw wijk en laten ook het magazine ‘Meedoen in Zeist’ bij u achter, vol met inspirerende verhalen van leeftijdsgenoten. Hier vindt u de digitale versie van Meedoen Magazine
Ook bezoek krijgen?
Bewoners van 75 en 80 jaar krijgen een brief met uitnodiging. Maar iedere inwoner van Zeist boven de 75 kan zich (laten) aanmelden bij MeanderOmnium. Bel tussen 9.00 en 13.00 uur naar 030 - 694 04 00 of mail naar 75plushuisbezoek@meanderomnium.nl.
De volgende ouderen ontvangen een brief in het kader van het 75+ huisbezoekproject.
- Zelfstandig wonende 75-jarigen met en zonder geregistreerde partner
- Zelfstandig wonende 75-plussers die nieuw in de gemeente zijn komen wonen
- Zelfstandig wonende 80-jarigen met en zonder geregistreerde partner
- 80-plussers
- 85-jarigen
Als u het fijn vindt om een bezoek te ontvangen, maken we een afspraak. Het bezoek duurt ongeveer een uur. Als u het prettig vindt, kunt u iemand vragen aanwezig te zijn bij dit gesprek, bijvoorbeeld een familielid, een goede buur of een kennis.
De vrijwilligers die bij u langs komen hebben een legitimatiepas met daarop het logo van de gemeente, de naam van de persoon in kwestie en een foto. Zo weet u wie er bij u voor de deur staat.
Andere opties dan bij u thuis
Wanneer u zich niet prettig voelt bij een bezoek thuis, kunt u ook kiezen voor een andere locatie of vorm.
Bijvoorbeeld:
- samen een wandeling maken
- afspreken op een locatie in de wijk, bijvoorbeeld in een wijkservicepunt of een wijkinloophuis
- een telefoongesprek
- een digitaal contact
Na het gesprek
In overleg met de huisbezoeker bepaalt u wat het vervolg is.
- Was het een goed gesprek en wilt u het hierbij laten? Prima!
- Heeft u behoefte aan nog een gesprek of een activiteit waaraan u zou willen deelnemen? Dat kan, we helpen u graag verder!
Lees hier meer over de lokale aanpak over #eentegeneenzaamheid
*beeldmateriaal: mede van ministerie VWS, campagne Eén tegen Eenzaamheid