U besluit Buurtbemiddeling in te schakelen, hoe nu verder?
Buurtbemiddeling werkt als volgt: u neemt contact op met de coördinator Buurtbemiddeling en legt uit wat er aan de hand is. De coördinator beoordeelt of Buurtbemiddeling kan bijdragen aan een oplossing. Als dit het geval is, selecteert de coördinator twee bemiddelaars. De bemiddelaars komen bij u langs en luisteren naar uw verhaal.
De bemiddelaars leggen op uw verzoek contact met de buren met wie u de overlast wilt bespreken. Als de buren ook mee willen werken aan het vinden van een oplossing volgt er een bemiddelingsgesprek op een neutrale plek. De bemiddelaars zorgen ervoor dat beide partijen de kans krijgen om hun kant van de zaak naar voren te brengen.
Doel van het gesprek is met elkaar een oplossing vinden, waar beide partijen tevreden mee zijn. Het gesprek wordt afgesloten met (schriftelijke) afspraken.
Nieuw: inzet digitale middelen bij burenruzie!
Daarnaast zetten we nu ook digitale middelen in. Als u er voor open staat kunnen we samen kijken of het mogelijk is een online bemiddelingsgesprek te organiseren samen met uw buur of buren. Hiervoor zijn onze bemiddelaars getraind. De eerste bemiddelaars zijn enthousiast over de mogelijkheden. Wilt u meer weten, neem dan contact met ons op.
Bekijk alvast onze tips om zelf met de buren in gesprek te gaan.