Landelijk kwamen vorig jaar ruim 20.000 meldingen van conflicten tussen buren binnen bij de buurtbemiddelingsorganisaties. Dat blijkt uit de jaarlijkse benchmark Buurtbemiddeling van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV).
Buurtbemiddeling blijkt ook in coronatijd onmisbaar. Het bemiddelen bij burenruzies zorgt ervoor dat mensen zich weer thuis voelen in hun eigen huis. Frannie Herder van het CCV vertelt: “Als je je ergert aan je buren, probeer dan het gesprek aan te gaan. Lukt dat niet, schakel dan op tijd de hulp van bemiddelaars in. Zij begeleiden de gesprekken waardoor de buren er meestal samen wel uitkomen.”
Geluidsoverlast was de afgelopen periode het grootste probleem. Er kwamen veel klachten binnen over bijvoorbeeld te harde muziek, spelende kinderen of verbouwingen. “Nu iedereen door de coronamaatregelen meer thuis zit, veel online vergadert en de kinderen hele dagen thuis waren, merkt iedereen ook meer van zijn buren. Je gaat je ergeren aan geluiden die er altijd al waren, maar nu opvallen omdat je de hele dag thuis werkt. Als daar dan nog de herrie van een klussende buurman bovenop komt, neemt het woonplezier in rap tempo af. Aan geluidsoverlast kun je moeilijk ontsnappen”, zegt Herder.
Ook in Zeist stond geluidsoverlast hoog in de notering. Buren en bemiddelaars in Bunnik gaan het live bemiddelen weer oppakken. In een conflictsituatie is het fijn als buren en bemiddelaars elkaar rond de tafel kunnen ontmoeten bij een van onze locaties.
Behoefte aan meer informatie of advies? Bel met Buurtbemiddeling MeanderOmnium tel: 030 - 267 77 87 of mail naar buurtbemiddeling@meanderomnium.nl. Meer informatie is hier te vinden.